فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا ساز
--------------------

پیغام ورود و خروج

----------------------

ریاضیات علم برتر
Mathmatics ,the best science 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان
Online User
پيوندهای روزانه

با سلام و احترام

 جهت اطلاع سرگروههای محترم ریاضی استانها/ مناطق و دبیران  ریاضی 

 طی تماس تلفنی که پایگاه ریاضی در هفته های گذشته با جناب آقای امیری رییس گروه ریاضی دفتر تالیف داشته است بعد از انعکاس مشکلات دبیران در تدریس کتاب ریاضی هفتم، از جمله کمبود وقت، ایشان خبر دادند که قرار شده دو فصل 9و10 به عنوان مطالعه آزاد در نظر گرفته شود و برای آموزش به کتاب هشتم  منتقل شود.( البته تاخیر در اطلاع رسانی بدین خاطر است کهاین خبر غیر رسمی بوده و بعد از گذشت دو هفته بخشنامه آن هنوز در مسیر مستند سازی است و بعد از دریافت بخشنامه قطعی خواهد شد) ضمنا قرار شده است بعد از قرار دادن ساختار کتاب هشتم روی سایت دفتر تالیف، پیش نویس هر فصل کتاب پس از  آماده شدن، برای نقد و بررسی در سایت قرار گیرد. کتاب هفتم نیز با تغییراتی در این ماه برای چاپ مجدد خواهد رفت. البته دبیر پایگاه ریاضی نیز به عنوان یکی از اعضای شورای برنامه ریزی کتاب هشتم در جلسات شورا حضور خواهد داشت.

منبع : پایگاه کیفیت بخشی به فرایند آموزش درس ریاضی و سایت / گروه ریاضی شهرستان آران و بیدگل


نشست هم اندیشی نمایندگان دبیران ریاضی استان‌های اصفهان، قزوین و البرز با  رئیس گروه ریاضی و مؤلف کتب درسی ریاضی


شرکت کنندگان در نشست:

-         آقای حمید رضا امیری، رئیس گروه درسی ریاضی دفتر تألیف کتب درسی

-         آقای خسرو داودی، مؤلف کتاب ریاضی

-         آقای مهدی قدیری،  نماینده‌ی جمعی از دبیران ریاضی استان اصفهان

-         آقای محمد ابراهیم امینی، نماینده‌ی جمعی از دبیران و سرگروه ریاضی استان قزوین

-         آقای ابوالفضل پورفهیمی، نماینده‌ی جمعی از دبیران ریاضی استان البرز

 

   در این نشست که روز جمعه 4 بهمن، در مجتمع آموزشی صلحا، واقع در منطقه‌ی 4 تهران برگزار گردید، ابتدا آقایان قدیری، امینی و پور فهیمی نظرات و پیشنهادات خود را راجع به کتاب ریاضی هفتم، کتاب ریاضی هشتم و کتاب راهنمای معلم هر دو پایه مطرح نمودند و سپس به انتقادات و ابهامات دبیران ریاضی سراسر کشور در مورد این کتب اشاره نمودند و در ادامه، آقای امیری، شیوه‌ی تألیف کتاب ریاضی هشتم و کتاب راهنمای معلم ریاضی هفتم را تشریح نمودند و از پیشنهادات ارائه شده استقبال نمودند. سپس در خصوص اصلاح کتاب ریاضی هفتم صحبت نمودند. همچنین آقای داودی، به برخی از انتقادات و ابهامات در خصوص کتاب ریاضی هفتم پاسخ دادند. اهم نتایج حاصل از این نشست به شرح ذیل می‌باشد:

 

-         گروه ریاضی دفتر تألیف طی روزهای آینده، با ارسال  بخشنامه‌ای، فصل‌های 9 و 10 کتاب ریاضی پایه هفتم را برای سال تحصیلی جاری، به عنوان فصل‌هایی برای مطالعه‌ی آزاد اعلام خواهد کرد و در سال تحصیلی آینده، این دو فصل را با تغییراتی جزئی به کتاب ریاضی پایه هشتم منتقل خواهند شد.

 

-         در سال تحصیلی آینده، علاوه بر رفع اشکالات چاپی و نگارشی، برخی از موضوعات درسی ریاضی پایه هفتم تغییراتی جزئی خواهند داشت، از جمله:‌ روش جمع و تفریق اعداد صحیح با جدول، ضرب اعداد صحیح و هم‌نهشتی دو مثلث.

 

-         فصل 6 از کتاب ریاضی پایه ششم نیز در سال تحصیلی جاری با عنوان مطالعه‌ی آزاد خواهد بود و در سال تحصیلی آینده و با اندکی تغییر به کتاب ریاضی پایه هفتم منتقل خواهد شد.

 

-         ترتیب فصل‌های کتاب ریاضی پایه هفتم، دچار تغییرات عمده‌ای نخواهد شد و به ویژه مبحث توان و بردار، با دلایل متعدد و منطقی گروه تألیف، در جای فعلی باقی خواهد ماند. البته در این خصوص با گروه تألیف کتاب علوم تجربی نیز هماهنگی‌های لازم به عمل خواهد آمد. در مورد مبحث بردار، برنامه‌ی گروه تألیف این است که دانش‌آموزان ابتدا در درس ریاضی پیش از علوم، بحث بردار و نیرو آشنا شوند. در خصوص محل قرار گرفتن فصل توان در کتاب ریاضی هفتم نیز برخی دلایل ارائه شده به این شرح بود: پیش از این در کتاب‌های قبلی و در شروع درس، به دانش‌آموزان می‌گفتیم برای خلاصه کردن ضرب از توان استفاده می‌شود. در حالی‌که دانش‌آموزان به هیچ عنوان به این شیوه‌ی خلاصه نویسی احساس نیاز نمی‌کردند. در کتاب فعلی دانش‌آموزان در حد بسیار جزئی و در فصل 4 (جبر و معادله) به توان نیاز پیدا می‌کنند ولی چون در حد بسیار جزئی است، خود کتاب درسی در مواردی که لازم بوده، از ضرب تکراری استفاده کرده است. (از جمله در نوشتن مساحت دایره به صورت جبری) احساس نیاز دانش‌آموز در فصل 6 (شمارنده ها و اعداد اول) به اوج می‌رسد، به ویژه وقتی قرار است ب.م.م و ک.م.م را محاسبه کند. تا جایی که برخی دانش‌آموزان روشی را از ما طلب می‌کنند تا کار ساده‌تر و خلاصه‌تر شود. اما در اینجا نیز حرفی از توان نمی‌زنیم تا به‌جای اشاره به جملات کلیشه‌ای «حاصل‌ضرب عامل‌های مشترک با توان کم‌تر» و «حاصل‌ضرب همه‌ی عامل‌‌ها با توان بیشتر» و از این دست جملات، دانش‌آموزان عملاً عامل‌های مشترک و غیر مشترک و حاصل‌ضرب‌ها را ببینند. با این دیدگاه، وقتی وارد فصل توان می‌شوند، بسیاری از مباحث قبلی کتاب بازآموزی شده و حالا دیگر می دانند که چه لزومی دارد تا ضرب‌های تکراری را خلاصه کنند.

 

-         از آنجایی که کتاب درسی مسئله محور است، فصل حل مسئله باید به طور کامل در همان ابتدای کتاب بماند و پیش از شروع تدریس سایر فصل‌ها، به طور کامل تدریس شود.

 

-         بسیاری از سؤالاتی که از نظر دبیران ریاضی و اولیاء دانش‌آموزان دارای ابهام عنوان می‌شوند، همچنان و به همان شکل در کتاب درسی باقی خواهند ماند؛ زیرا هدف از آوردن آن‌ها در کتاب درسی، ایجاد فرصت‌های جدید آموزشی است. به دلیل اهمیت موضوع، یکی از موارد ذکر می گردد:

مسئله 3 صفحه 4 کتاب درسی: «با سه رقم 7 و 2 و 5، تمام عددهای سه رقمی ممکن را بنویسید»

   انتظار مؤلفین این است که ابتدا اجازه داده شود دانش‌آموزان پاسخ‌های خود را ارائه کنند. انتظار می‌رود تعدادی از دانش‌آموزان، با این فرض که تکرار مجاز است سؤال را حل کنند و تعدادی دیگر با فرض مجاز نبودن تکرار. هر یک از پاسخ‌ها به تنهایی و با ذکر فرض رعایت شده صحیح است. حال اگر به عنوان نمونه، همه‌ی دانش‌آموزان یک کلاس، فقط یکی از فرض‌ها را در نظر گرفتند، معلم به فرض دیگر نیز اشاره می‌کند تا دانش‌آموزان به عقب بازگشته و بار دیگر مسئله را با فرض جدید حل کنند تا به این ترتیب، علاوه بر باز پاسخ بودن سؤال، همواره فرضیات مختلف را در نظر گرفته و آزمایش کنند و در ضمن آن، مرحله‌ی بازگشت به عقب مسئله، پر رنگ تر از قبل و به طور کامل‌تری انجام شود.

   در مسئله 4 صفحه 3 نیز اتفاق مشابهی رخ می‌دهد، ضمن اینکه قرار نیست معلمان به تفاوت‌های «و» و «یا» اشاره کنند و مسئله باید از دید دانش‌آموزان و مطابق با سن آن‌ها حل شود و معلمان آن‌ها را به سمتی هدایت کنند که هر دو حالت را برای حل مسئله در نظر داشته باشند.

   نکته‌ی بسیار مهم در رابطه با چنین سؤالاتی این است که اگر قرار باشد از چنین سؤالاتی در ارزشیابی پایانی استفاده شود، حتماً باید به یکی از فرض‌های مورد نظر در صورت سؤال اشاره شود و یا سؤال به گونه‌ای مطرح شود که برداشت همه از سؤال یکسان باشد.

   در خصوص بعضی از فعالیت‌ها، کاردرکلاس‌ها و تمرین‌هایی که شاید از نظر برخی از معلمان غیر ضروری به نظر می‌رسید، سؤالاتی مطرح شد که مؤلف، بخشی از آن‌ها را با عنوان مباحث به اصطلاح «رفت و برگشتی» مطرح کرد و اینکه در چنین مسائلی، همواره «رفت»، آسان‌تر از «برگشت» است. بنابراین لازم است تا به فعالیت‌هایی برای بخش «رفت» طراحی شوند تا به این ترتیب، یادگیری «برگشت» برای دانش‌آموزان ساده‌تر شود. از جمله‌ی این مباحث، می‌توان به کاردرکلاس صفحه 77 اشاره کرد که در آن با استفاده از عددهای اول 2 و 3 و مانند کارخانه‌ای عددساز، عددهای دیگر ساخته می‌شوند. این سؤال مربوط به نوعی بخش «رفت» است و در مقابل آن «تجزیه» به عامل‌های اول، بخش «برگشت» را تشکیل می‌دهد.

-         مقرر شد در کتاب‌های راهنمای معلم، به چنین سؤالاتی بیشتر پرداخته شود تا کار برای معلمان ریاضی ساده‌تر شود.

 

-         یکی از مشکلاتی که اغلب دبیران ریاضی و حتی سایر دبیران از آن شکایت می‌کنند، کمبود وقت است. با توجه به سند برنامه درسی ملی، کتاب‌های درسی جدید، برای 4 ساعت تدریس 50 دقیقه‌ای در هفته تألیف می شوند. در سال تحصیلی جاری، به دلیل حضور هم‌زمان دانش‌آموزان پایه هفتم و سوم راهنمایی در مدرسه، امکان اجرایی شدن این طرح نبود. اما دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب و سایر دوایر مربوطه در وزارت آموزش و پرورش در تلاش هستند تا از سال تحصیلی آینده، این طرح در اکثر مدارس کشور اجرا شود. به این ترتیب، دانش‌آموزان در هر روز 6 جلسه 50 دقیقه‌ای در کلاس درس حضور خواهند داشت و 5 زنگ 10 دقیقه‌ای در بین این جلسات به استراحت خواهند پرداخت. (به این ترتیب، اگر ساعت شروع کلاس درسی را 7:40 دقیقه صبح در نظر بگیریم، دانش‌آموزان تا ساعت 13:30 دقیقه در مدرسه حضور خواهند داشت.)

 

-         نظر مؤلفین در خصوص تمرین‌های کتاب‌های درسی ریاضی و حل آن‌ها، چنین است که حتماً همه‌ی تمرین‌ها به عنوان تکلیف به دانش‌آموزان واگذار شود، اما یکی از روش‌های حل تمرین‌ها در جلسه‌ی بعدی این است که ابتدا 5 تا 10 دقیقه دانش‌‌آموزان به‌صورت گروهی تمرین‌ها را با هم بررسی کنند تا مطالبی را که فراموش کرده‌اند به یاد آورند و در سؤالات جدید و یا چالش برانگیز نظرات هم را نقد کنند، اگر سؤالی را حل نکرده‌اند، جواب آن سؤال را از دوستان خود جست و جو کنند و راه حل را از دوستان خود یاد بگیرند. سپس در هر سؤال پاسخ نهایی توسط معلم ارائه شود و اگر اغلب دانش‌آموزان به پاسخ درست رسیده‌اند، نیازی به حل کامل سؤال نیست. برای دانش‌آموزانی که به پاسخ اشتباه رسیده‌اند نیز توضیحاتی راجع به روش حل سؤال داده شود. برخی از تمرین ها توسط خود دانش‌آموزان و با کمک ماشین حساب کنترل می‌شود و خود آن‌ها باید در صورت رسیدن به جواب اشتباه، به اصلاح آن بپردازند و روش حل را جست و جو کنند، مانند تمرین 5 صفحه 19 کتاب ریاضی پایه هفتم.

 

-         معلمان اجازه دارند برخی از فعالیت‌‌ها، کاردرکلاس‌ها و تمرین‌ها را با توجه به سطح دانش‌آموزان کلاس، تغییر داده، اصلاح کنند و یا جایگزین مناسبی برای آن‌ها پیدا کنند. مثلاً در کلاس‌های با سطح پایین‌تر تمریناتی ساده‌تر ولی با همان اهداف طراحی کنند و در کلاس‌های با سطح بالاتر، از تمرین‌های اضافه‌تر و با سطح بالاتر استفاده کنند.

 

-         در تألیف کتاب ریاضی پایه هفتم، هر یک از فصل‌ها توسط یکی از مؤلفین تألیف می‌شد، ولی در تألیف کتاب ریاضی پایه‌ی هشتم، همه‌ی مؤلفان همه‌ی فصل‌ها را با عنوان‌های واحد و بر اساس اهداف فصل و با ترتیب مشخصی تألیف می‌کنند. هر یک موظفند برای هر هدف، فعالیت، کاردرکلاس و تمرین مناسبی طراحی کنند. سپس در جلسات هم‌اندیشی، هر یک به دفاع از بخش تألیفی خود خواهد پرداخت و در هر قسمت، فعالیت‌ها، کاردرکلاس‌ها و تمرین‌هایی که با نظر اکثریت مؤلفین مناسب‌تر تشخیص داده شد، انتخاب شده و در کتاب درسی قرار می‌گیرد. سپس آقای داودی موظفند بخش‌های انتخاب شده را هم‌سان سازی کرده و کل فصل را به صورتی یک‌دست درآورند. هر فصل پس از تکمیل، اعتبار بخشی شده و نقد و بررسی خواهد شد. سپس کار صفحه آرایی انجام گرفته و از طریق سایت گروه ریاضی دفتر تألیف، در اختیار عموم قرار می‌گیرد. پس از جمع‌آوری نظرات، پیشنهادات و انتقادات معلمان ریاضی و کارشناسان کشور، نواقص و ایرادها رفع شده و نسخه‌ی نهایی فصل تکمیل می‌گردد.

 

-         با پیشنهاد آقاین قدیری، امینی و پور فهیمی و موافقت آقای امیری، کتاب راهنمای معلم فعلی که روی سایت گروه ریاضی دفتر تألیف قرار گرفته، به طور کامل بازنگری شده و با استفاده از کتاب‌های راهنمای قبلی تکمیل خواهد شد، سپس به چاپ می رسد. مقرر شد تا در کتاب راهنما، به تمام نکات مبهم کتاب درسی پاسخ داده شود.

 

-         به طور هم‌زمان، هم برای پایه هفتم و هم برای پایه هشتم، فیلم‌هایی با حضور و تدریس مؤلفین کتاب ریاضی، تهیه و تدوین خواهد شد و بخش‌هایی از کتاب توسط مؤلفین تدریس خواهد شد. در حال حاضر فیلم‌هایی به شکل سخنرانی و مصاحبه و با حضور آقای عالمیان (سرپرست سابق گروه ریاضی دفتر تألیف) تهیه شده، که در آن‌ها به صورت صفحه به صفحه کتاب هفتم بررسی شده و اهداف بیان می‌شود، اما فیلم‌های دیگری نیز به شکل تدریس آقای خسرو داودی برای جمعی از معلمان تهیه شده که همکارانی که مایل باشند، می‌توانند از آن فیلم‌ها استفاده کنند. نحوه‌ی تهیه این فیلم‌ها، از طریق همین وبلاگ اطلاع رسانی خواهد شد.

 

-         خصوص بارم‌بندی ریاضی پایه هفتم، ابهاماتی وجود داشت که در این جلسه مطرح و رفع شد. از جمله اینکه: این بارم‌بندی توسط خود آقای داودی طراحی شده و البته به علت مشکل تایپی، جمع بارم نوبت دوم به اشتباه 25/18 بود، این مورد پس از ارسال بخشنامه مربوط به فصل‌های 9 و 10 و اعلام آن‌ها به عنوان فصل‌هایی برای مطالعه‌ی آزاد، اصلاح خواهد شد.

 

-         آزمون‌های دوبخشی و استفاده از ماشین حساب در بخشی از آزمون پایانی، مورد تأکید گروه تألیف است و دبیران ریاضی سراسر کشور، الزاماً در آزمون پایانی خرداد باید از چنین آ‍مون‌هایی استفاده کنند.

 

-         در خصوص اعتراض مدرسان استان‌های مختلف به عدم حضور آقای داودی در دوره‌ی تأمین مدرسی تهران، ایشان اظهار کردند که علیرغم فوت مادر گرامی‌شان، اگر از ایشان دعوت به عمل می‌آمد در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کردند. گواه این مدعا، فیلم‌های تدریس ایشان در همان ایام برای گروهی از معلمان مدارس غیر دولتی است. متأسفانه گروه برگزار کننده دوره‌ها، ایشان و تعداد دیگری از مؤلفین را در جریان برگزاری دوره‌ها و زمان اجرای آن‌ها قرار نداده‌اند و مدرسان مورد نظر خود استفاده نموده‌اند. ایشان و آقای امیری قول مساعد دادند تا در دوره‌های کشوری ریاضی هشتم حضوری فعال داشته باشند.

 

نظر شخصی:

   آقایان امیری و داودی را افرادی بزرگوار، با حوصله، منطقی و انتقاد پذیر دیدیم. افرادی آشنا به کار و معتقد به اهداف بزرگ خود، که بر خلاف تصور بسیاری از معلمان، هم چنان در کلاس‌های درسی دانش‌آموزان عادی نیز تدریس می‌کنند و هنوز از جو کلاس و دانش‌آموز و مدرسه دور نشده‌اند. از صمیم قلب برای این عزیزان آرزوی موفقیت می‌نماییم.
[ چهارشنبه ٩ بهمن ۱۳٩٢ ] [ ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ ] [ یوسف صبحی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

زندگی بافتن یک قالیست. نه همان نقش و نگاری که خودت میخواهی، نقشه را اوست که تعیین کرده. تو در این بین،فقط میبافی. نقشه را خوب ببین. نکند آخر کار،قالی زندگیت را نخرند.... "سهراب سپهری"
IS
امکانات وب



بیست تمپ


وبلاگ
نیاز پو
Online User